TANTRUMI SU MEHANIZAM ZA PREŽIVLJAVANJE

Dijete može savladati puzanje i hodanje ponavljanjem pokreta, što ne znači da će ponavljanjem shvatiti koncept zašto treba obući cipele ili piđamu. Prve 2-3 godine djeca nemaju sposobnost  dugoročne pohrane podataka – memorije. Zato nemamo sjećanje na prve godine našeg života. Za malu djecu sve je novo i uzbudljivo, nema iskustva i sjećanja na temelju kojeg bi prosuđivali stvari. Oni funkcioniraju kao simpatična Dora iz „Potrage za Nemom“. Mozak malog djeteta ne razlikuje životnu opasnost od nepoznate situacije, za njih dobivanje plave šalice umjesto crvene može pokrenuti mehanizam životne ugroženosti. Gubljenje kontrole i vriska su mehanizmi kojima dijete dobiva najveću moguću pažnju u situaciji u kojoj se osjeća životno ugroženo, nekontrolirano mahanje i urlanje može zbuniti napadača, prizvati pomoć i spasiti život…. U divljini naravno!

Kako razvijaju trajnu memoriju, mogu postati još teži za okolinu, jer kao i odrasli, uče kroz frustraciju i ljutnju. S 5godina imaju memoriju i razumijevanje kako bi nešto trebalo učiniti, što vrlo često ne mogu izvesti zbog motoričke nezrelosti, ne-koordiniranosti motoričkih, vidnih i memorijskih zona mozga. Zapamtite, mozak djeteta je vrlo kompleksan organ u izgradnji, sjetite se kako i mi ponekad ne možemo razumjeti sami sebe, a imamo desetljeća iskustva u upravljanju ovim organom. Na žalost, veliki broj roditelja nije svjestan ove razvojne normalnosti i imaju nerealna očekivanja od svoje djece. Mi smo fascinirani brzinom kojom djeca upijaju znanja o elektronskom (upravljanje mobitelima, tabletima, igricama) svijetu i čini nam se da emocionalna zrelost sazrijeva istom brzinom….. Kako nezrelo razmišljanje nas odraslih! 24 % roditelja koji imaju dijete do godine dana starosti smatraju da bi njihovo dijete trebalo znati kontrolirati svoje emocije, 42 % smatra da bi tu super moć djeca trebala steći do 2 godine, a većina roditelja djece do 3 g. smatra da djeca u toj dobi više ne bi smjela imati ispade emocija! Mozak punu zrelost dosiže kod djevojaka sa 20 godina, a kod mladića tek sa 25! Sposobnost reguliranja emocija se počinje razvijati tek u trećoj godini, tako da su do te dobi psihološki emocionalni raspadi tzv. tantrumi potpuno normalna stvar! Emocionalna stabilnost i kontrola su posljedica neurološkog sazrijevanja. Najvažnija sposobnost za regulaciju emocija kojom dijete ovlada oko 2 do 3 godine je upotreba jezika. “Kako djeca uče govoriti, mogu izraziti što ih uznemiruje ili ljuti, ne moraju komunicirati samo putem izraza lica ili gestama. Sposobnost govorenja o osjećajima ima značajan učinak na djetetov odnos s roditeljima, djeca mogu prepirati se umjesto biti nasilna, čekati umjesto vikati, obuzdati nestrpljivost umjesto eksplodirati (Kopp, 1992.)“

Nedostatak sposobnosti oblikovanja unutarnjeg iskustva, bilo zbog neurološke nezrelosti ili neadekvatnog iskustva je za dijete trajna uznemirenost koja dovodi do poremećaja ponašanja. Načini na koji se djeca nose sa ovom uzrujanošću variraju od ignoriranja okoline i povlačenja u svoj svijet do psiholoških raspada ili repetitivnih radnji (sisanje prsta, grickanje noktiju, njihanje…)